Poradnia

dr Małgorzata Wójtowicz-Szefler

psycholog

o sobie

Jest autorką licznych publikacji naukowych i popularno-naukowych dotyczących problematyki diagnozowania i wspomagania dzieci i młodzieży w procesie ich rozwoju – w tym między innymi książek: „Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 1” oraz „Diagnozowanie rozwoju małego dziecka. Część 2”, a także „Dzieci przedwcześnie urodzone – możliwości wsparcia i pomocy” oraz „Wspomaganie rozwoju wcześniaków za pomocą zabawek terapeutycznych 3D. Poradnik dla rodziców i terapeutów”.

wykształcenie

Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy - studia doktoranckie

Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu - studia magisterskie  

kursy/szkolenia

  • Szkolenie: "Dysforia płciowa  wśród dzieci i młodzieży" 
  • Szkolenie z zakresu obsługi systemu ACX: platformy Alfa, Gamn, Sigma oraz stacja terapeuty
  • Kurs: Certyfikat Tutora
  • Szkolenie: "Praca nad normami społecznymi"
  • Szkolenie: "Praca z dzieckiem nieśmiałym"
  • Szkolenie: "Praca z normami społecznymi"
  • Cykl szkoleń w ramach konferencji szkoleniowej "Akcja-relacja. Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci i młodzieży."
  • Szkolenie: "Rozwijanie teorii umysłu"
  • Cykl szkoleń w ramach konferencji "Akademia e-Learningu"
  • Szkolenie: "W jaki sposób obserwować dziecko, aby nie przeoczyć zaburzeń przetwarzania sensorycznego i jak wspierać bazowe układy sensoryczne"
  • Warsztat naukowy on-line: "Ocena funkcjonowania dzieci, młodzieży i dorosłych z NI - przegląd narzędzi diagnostycznych"
  • Praktyczny kurs on-line: "Sztuka dobrego życia - jak być sobą w domu i w pracy"
  • Praktyczny kurs on-line: "Dziecko w kryzysie psychicznym - terapia przy zaburzeniach lękowych"
  • Zaburzenia emocjonalne dzieci i młodzieży. Jak pracować z lękiem, stresem oraz trudnymi emocjami u dziecka i nastolatka.
  • Szkolenie dla celów normalizujących w ramach projektu: Opracowanie i upowszechnienie narzędzi diagnostycznych (testów) dla obszaru poznawczego, przeznaczonych dla dzieci i młodzieży, w tym uczniów z niepełnosprawnościami i specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
  • Szkolenie dla celów normalizujących w ramach projektu: Stosowanie Skali Inteligencji Wechslera dla Dzieci oraz Bateria Testów do Badania Funkcji Językowych i Komunikacja dla Dzieci
  • Szkolenie: "BIOFEEDBACK w praktyce psychologicznej"
  • Szkolenie: "Wczesna interwencja psychologiczna wobec małego dziecka i jego rodziny - problemy kliniczne w pierwszych latach życia dziecka"
  • Kurs: "Holistyczna terapia dzieci i młodzieży z zaburzeniami lękowymi"
  • Szkolenie: "Emocje i komunikacja w bliskich relacjach w obliczu specyficznych wyzwań cywilizacyjnych"
  • Szkolenie z metod Carole Sutton
  • Szkolenie: "Certyfikowana Akademia Stymulacji Sensorycznej SI - najlepsze elementy terapii SI"
  • Szkolenie: "Certyfikowana Akademia Arterapii - profesjonalne, innowacyjne metody arteterapeutyczne w holistycznej terapii dzieci i dorosłych"
  • Szkolenie: "Diagnozowanie małych dzieci ze spektrum autyzmu"
  • Szkolenie: "Certyfikowana Akademia Interdyscyplinarnej Terapii Dzieci i Młodzieży z Niepełnosprawnością"
  • Szkolenie: "Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej"
  • Szkolenie: "Stosowanie i interpretacja Skali Inteligencji Stanford-Binet 5"
  • Szkolenie: "Stosowanie i interpretacja Międzynarodowej Wykonaniowej Skali Leitera-3"
  • Szkolenie: "Stosowanie i interpretacja Zestawu Kwestionariuszy do Diagnozy Spektrum Autyzmu ASRS"
  • Warsztat: "Wspomaganie rozwoju dziecka metodami Integracji Sensorycznej"
  • Warsztatowe Pomiary przywiązania - metody ilościowe i jakościowe
  • Trening i certyfikat uprawniający do stosowania programu w praktyce terapeutyczno-interwencyjnej i w badaniach naukowych w zakresie zastosowania metody VIPP-SD Video-feedback Interwention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline
  • Skala Inteligencji i Rozwoju IDS-P dla dzieci 3-5 letnich
  • Szkolenie: Diagnoza umiejętności na starcie szkolnym 6 latków
  • Szkolenie: "Stosowanie i interpretacja Skali Inteligencji i Rozwoju IDS dla dzieci 5-10 letnich"
  • Szkolenie: "Diagnozowanie kompetencji komunikacyjnych dzieci klas I-III - Skala Prognoz Edukacyjnych SPE, Kwestionariusz Rozwoju Dziecka, Kwestionariusz Ryzyka Rodzinnego Występowania  Dysleksji, Neutralny Kulturowo Test Inteligencji Cattella CFT-1, Test Szybkiego Nazywania TSN-S oraz Test Pamięci Fonologicznej" 
  • Szkolenie: "Diagnoza i terapia zaburzeń rozwojowych u dzieci"
  • Szkolenie: "Elementy muzykoterapii i sensoplastyki w pracy z dziećmi" 
  • Szkolenie: "Rybki, Rybki, Wielorybki - program wspomagania rozwoju dzieci od 5 do 18 miesiąca życia"
  • Szkolenie: "Skala Oceny Zachowań Noworodka NBAS"
  • Założenia i zastosowanie metody Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
  • Metoda Kinezyterapii Edukacyjnej według Dennisona
  • Stosowanie i interpretacja Dziecięcej Skali Rozwojowej
  • Szkolenie: "Relaksacja i wizualizacja jako metoda terapeutyczna"
  • Stosowanie i interpretacja Skali Inteligencji Wechslera
  • Kurs "Animator Twórczości"
  • Kurs "Use Your Head" uprawniający do prowadzenia zajęć wspomagających skuteczność procesów uczenia 

zajmuje się

Pracuje z dziećmi lub młodzieżą oraz ich rodzinami już od najwcześniejszego okresu życia (konsultuje także noworodki), diagnozuje i wspiera w rozwoju niemowlęta z grupy ryzyka ciążowo- okołoporodowego (wcześniaki, dzieci z ciąży zagrożonej), dzieci z wadami wrodzonymi, genetycznymi, z różnymi niepełnosprawnościami. Pomaga dzieciom i młodzieży z problemami adaptacyjnymi, emocjonalnymi, społecznymi, sprawiającymi problemy wychowawcze, szkolne i inne (problemy z zachowaniem, snem, jedzeniem, integracją sensoryczną bodźców). Pracuje także z dziećmi z całościowymi zaburzeniami w rozwoju, w tym z dziećmi z autyzmem, zespołem Aspergera, mutyzmem. Udziela psychologicznego wsparcia i pomocy dzieciom i rodzicom w sytuacjach konfliktów okołorozwodowych, problemów zdrowotnych, ekonomicznych i społecznych lub innych okolicznościach trudnych dla dzieci i ich rodziców.